Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis- ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Lianne van der Meer
BIG-registraties: 89922569516
Overige kwalificaties: Lid NVP, lid LVVP, ingeschreven kwaliteitsregister NVP Basisopleiding: Post Master Psychotherapie (volwassenen)
AGB-code persoonlijk: 94103172
Praktijk informatie 1
Naam praktijk: Praktijk voor Psychotherapie Lianne v.d. Meer E-mailadres: info@liannevdmeer.nl
KvK nummer: 69652147
Website: www.liannevdmeer.nl
AGB-code praktijk: 94063485
2. Werkzaam in:
de generalistische basis-ggz de gespecialiseerde-ggz
3. Aandachtsgebieden
Patiënten kunnen met de volgende problematiek in mijn praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type klachten,
behandelvorm):
In mijn praktijk bied ik naast generalistische basis-GGZ met name gespecialiseerde GGZ aan. Bij deze beide vormen van zorg moet er sprake zijn van een psychische stoornis en wordt er
een diagnose vastgesteld. Bij de BGGZ is het aantal consulten beperkt en ingedeeld in drie trajecten: kort, middel en intensief. Specialistische GGZ biedt hulp bij zwaardere en
complexe psychische problemen en is veelal langduriger van aard.
Problemen waarmee cliënten kunnen kampen zijn bijvoorbeeld depressieve klachten, angsten, dwang, stress, onverwerkte rouw,
identiteitsproblemen, onverklaarbare lichamelijke klachten of moeite hebben met het verwerken van ingrijpende ervaringen.
De behandelvorm is integratief van aard, met daarbij een voorkeur voor psychodynamische psychotherapie.
4. Samenstelling van de praktijk
Aan mijn praktijk zijn de volgende zorg verlenende medewerkers verbonden (namen en BIGregistraties van regiebehandelaren):
Medewerker 1
Naam: Lianne v.d. Meer BIG-registratienummer: 89922569516
5. Professioneel netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
5b. Ik werk in mijn professioneel netwerk het meest, frequent, samen met (naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Mariell Miske, Psypraktijk MDM, psychotherapeut (BIG 59922569416 ), Sascha Russo, psychiater (BIG 09049092701)
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele netwerk, tenzij de patiënt daarvoor geen toestemming
geeft:
Indien nodig overleg ik met mijn netwerk omtrent stagnatie in de behandeling, diagnostiek en medicatie. Mariell
Miske is beschikbaar voor praktijkwaarneming tijdens mijn vakantie en kan ook gedeelten van een behandeling uitvoeren, zoals traumaverwerking.
5d. Patiënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, huisartsenpraktijk/post, spoedeisende
eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Bij aanname van cliënten maak ik een inschatting omtrent crisisgevoeligheid.
Cliënten die gevoelig zijn voor crisis verwijs ik in overleg met de huisarts naar een instelling, waar een crisisdienst aanwezig is. Als er in het weekend of in de avonduren zich een
crisis voordoet dan is het beleid dat de cliënt contact opneemt met de huisartsenpost of de crisisdienst van Lentis.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: ik op voorhand geen crisisgevoelige clienten aanneem, en waar nodig in een behandeling overleg ik met de huisarts.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar? Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: www.liannevdmeer.nl
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief overig (zorg)product voor niet-verzekerde zorg het OZP-tarief gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik hanteer geen voorwaarden en tarief voor no-show.
De behandeltarieven, OZP-tarief en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief zijn hier te
vinden:
Link naar website met de behandeltarieven, OZP-tarief, en eventueel no-show voorwaarden en no- show tarief:
www.liannevdmeer.nl
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Bij- en nascholing
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website: https://zoeken.bigregister.nl/bignummer/?bignummer=89922569516
9. Klachten- en geschillenregeling
9a. Mijn patiënten kunnen met klachten over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij (naam en contactgegevens
klachtenfunctionaris):
Een LVVP-klachtenfunctionaris van Klacht&Company. Deze is bereikbaar per mail via
LVVP@klachtencompany.nl, per telefoon via (088) 234 16 06 of per aangetekende post via postbus 3106, 2601 DC Delft. Bij voorkeur sturen patiënten die een klacht hebben het
klachtenformulier per mail aan Klacht&Company.
Link naar website:
https://www.lvvp.info/voor-clienten/hoe-te-handelen-bijklachten-over-de-behandelaar
9b. Mijn patiënten kunnen met geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij
Naam geschilleninstantie vermelden waarbij u bent aangesloten: De Geschillencommissie Zorg in Den Haag
Link naar website:
https://www.degeschillencommissiezorg.nl/clienten/zorgcommissies/vrijgevestigde-ggz-praktijken
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar: Mariell Miske van PsyPraktijk MDM
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval mijn praktijk plotseling sluit wegens overlijden of andere
calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of document (en kunnen deze telefonisch opvragen). De informatie is gerangschikt naar generalistische basis-ggz en/of gespecialiseerde ggz, en -in geval van een contract- per zorgverzekeraar, en -indien van toepassing- per diagnose.
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: www.liannevdmeer.nl
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in mijn praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt): Aanmelding vindt telefonisch plaats (telefonisch spreekuur), via de website of het emailadres: info@liannevdmeer.nl. Er kan dan overlegt worden of mijn praktijk geschikt voor cliënten is. Als dit het geval is volgt er een intakegesprek met mij en wordt er, indien er een overeenkomst hierover is, een behandeling gestart. Verwijzers kunnen contact met mij opnemen voor vooroverleg omtrent verwijzing en beschikbaarheid.
12b. Ik verwijs de patiënt terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien mijn praktijk geen
passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt (zoals een ander werkterrein of een behandelaar met een andere specifieke deskundigheid):
Ja
13. Diagnostiek
13a. De diagnose voor de
behandeling wordt in mijn praktijk gesteld door
Naam: L. v.d. Meer
Generalistische basis ggz: Kwalificatie Omschrijving 9402 Psychotherapeut
Gespecialiseerde ggz: Kwalificatie Omschrijving 9402 Psychotherapeut
13b. Zijn er andere betrokkenen bij het diagnostisch proces, zo ja in welke rol?:
Nee
14. Behandeling
14a. Het behandelplan wordt in mijn
praktijk in samenspraak met de patiënt opgesteld door
Naam: L. v.d. Meer
Generalistische basis ggz: Kwalificatie Omschrijving 9402 Psychotherapeut
Gespecialiseerde ggz: Kwalificatie Omschrijving 9402 Psychotherapeut
14b. Het aanspreekpunt voor de patiënt tijdens de behandeling is
Naam: L.. v.d. Meer
Generalistische basis ggz: Kwalificatie Omschrijving 9402 Psychotherapeut
Gespecialiseerde ggz: Kwalificatie Omschrijving 9402 Psychotherapeut
14c. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt): Ja
14d. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuur ik een afschrift van het behandelplan of een samenvatting hiervan
als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
14e. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt en –indien van toepassing en met toestemming van de patiënt-
diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als volgt:
De doelstellingen van de therapie worden in
samenspraak met de cliënt opgesteld, vastgelegd in het behandelplan en halfjaarlijks of wanneer nodig geëvalueerd. Er wordt alleen met toestemming van de cliënt overlegt met
naasten. De cliënt wordt altijd over de inhoud hiervan geïnformeerd of is hierbij aanwezig. Schriftelijke communicatie naar derden wordt tevens overlegt met de cliënt, voordat dit
wordt verstuurt.
14f. De voortgang van de behandeling wordt in mijn praktijk als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan,
evaluatie, vragenlijsten, ROM):
De voortgang wordt gedurende het behandelproces geëvalueerd in de gesprekken, zoals
overeengekomen in het behandelplan en middels ROM-metingen.
14g. Ik heb een kopie van de overeenkomst met de Stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR) voor aanlevering van ROM-gegevens
aan de Stichting Benchmark ggz (SBG):
Ik upload een kopie van de overeenkomst Stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR)
voor aanlevering van ROM-gegevens aan de Stichting Benchmark ggz (SBG) op www.ggzkwalitetisstatuut.nl
14h. Ik evalueer periodiek en tijdig met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor: Ik hanteer hierbij een standaardperiode bij langdurige behandelingen van een half jaar. Bij kortdurende trajecten evalueer ik na 5 gesprekken.
14i. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten op de volgende manier:
ROM-meting en meting van tevredenheid, na afsluiting van de behandeling
15. Afsluiting/nazorg
15a. Ik bespreek met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en de mogelijke
vervolgstappen:
Ja
15b. De verwijzer wordt hiervan in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt hiertegen bezwaar
maakt:
Ja
15c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik informeer de
vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt hier bezwaar tegen
maakt:
Ja
16. Omgang met patientgegevens
16a. Ik vraag om toestemming van de patient bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken
professionals:
Ja
16b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle):
Ja
16c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/DIS:
Ja
III. Ondertekening
Naam: L. van der Meer Plaats: Groningen Datum: 03-03-2019
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het model kwaliteitsstatuut
en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld:
Ja